Kraków rozpisał przetarg na dostawę nowego systemu do sprzedaży biletów na potrzeby komunikacji miejskiej. Rozwiązanie ma pozwolić zarządzać od podstaw systemem biletowym. Wśród nowych rozwiązań ma się pojawić także nowa aplikacja mobilna, która w zamierzeniach miasta ma przyjść formę podstawowego nośnika biletów na komunikację.
Przedmiotem zamówienia miasta jest dostawa systemu sprzedaży biletów na potrzeby Komunikacji Miejskiej w Krakowie wraz z usługą 7-letniego utrzymania i wsparcia serwisowego. Zamówienie podzielono na części. Jak wskazano, tylko w 2024 roku sprzedano prawie 2 mln biletów okresowych z czego 104 tys. przez internet. Pasażerowie kupili także niespełna 30 mln biletów jednorazowych przez aplikacje zewnętrznych dostawców. Teraz miasto stawia na własne rozwiązania i oczekuje nowego systemu, który przyniesie także nową aplikację na telefony do zarządzania biletami i uprawnieniami.
Przetarg składa się z zamówienia podstawowego w ramach którego znajduje się dostawa systemu wraz z aplikacjami mobilnymi. Przygotowano także sześć opcji. Pierwszą jest plan integracji systemu z Krajowym Węzłem Identyfikacji Elektronicznej znanym szerzej jako
login.gov.pl dla bezpieczniejszego logowania się do systemu. Drugą opcją jest integracja systemu z systemem biletomatów stacjonarnych. Trzecia opcja polegać będzie na dostawie nowego nośnika biletu okresowego w liczbie do 50 tys. sztuk rocznie. Kolejna opcja to z kolei przedłużenie usługi utrzymania, wsparcia i serwisu nowego systemu. W ramach piątej opcji miasto chce rozszerzenia licencji o modyfikacje kodu źródłowego, przekazanie kodów źródłowych oraz przekazanie sprzętu. Ostatnia opcja dotyczy natomiast prac rozwojowych systemu, co oznacza, że wykonawca zapewni rozwój systemu poprzez dodanie nowych procesów lub funkcjonalności lub ulepszenie już istniejących.
Miasto wskazuje w zamówieniu, że nowy system będzie systemem hybrydowym, który pozwoli obsłużyć różne nośniki biletów, w tym Kartę Krakowiaka czy katy MKA, legitymacje studenckie, a także aplikacje mobilne. Dostawca nowego systemu, poza warstwą informatyczną, dostarczy również 250 tys. nowych kart na potrzeby biletów okresowych. Miasto wymaga wyposażenia 13 stanowisk punktów obsługi pasażera w sprzęt do obsługi systemu sprzedaży biletów – w tym w czytniki karty miejskiej, terminale płatnicze. Nowy system umożliwi użytkownikom w dalszym ciągu na zarządzanie swoim kontem i danymi osobowymi przez internet.
Nowe rozwiązanie ma dać możliwość głównie zarządzania swoimi nośnikami biletów lub dodawanie nowych. Pasażerowie zyskają podgląd do historii wykonanych transakcji. Aplikacja mobilna ma się także stać nowym nośnikiem biletów. Zapewni bezpieczny zakup, przechowywanie i prezentowanie biletów. Nowa aplikacja ma zostać połączona z kontem e-POP. Użytkownik będzie mógł za jej pomocą utworzyć mobilną Krakowską Kartę Miejską, która będzie pełnić funkcję nośnika dla biletów okresowych, do kasowania jednorazowych oraz przechowywania e-hologramów związanych z uprawnieniami. Co najważniejsze, wszystkie kanały dystrybucji mają zostać zintegrowane, a pasażerowie będą mogli wskazać, na który nośnik chcą nabyć bilet w, zależności od kanału sprzedaży.
Nowy system będzie ponadto wyposażony w mechanizmy wykrywania, monitorowania i raportowania nieprawidłowych zachowań użytkowników. Ma to przeciwdziałać nadużyciom oraz zapewniać bezpieczeństwo transakcji. Zamawiający wymaga tworzenia codziennych kopii bezpieczeństwa danych pod koniec każdego dnia. Kopia powinna być przechowywana fizycznie w innym mieście niż produkcyjna baza danych. Do obowiązków dostawcy systemu będzie również zorganizowanie kampanii informacyjno-promocyjnej, aby zapoznać pasażerów z nadchodzącymi zmianami związanymi z uruchomieniem nowego systemu i zachęcenie ich do korzystania z nowych kanałów sprzedaży, takich jak aplikacja mobilna i e-POP. Miasto chce również przekonać pasażerów do aplikacji mobilnej jako preferowanego nośnika biletów.
Zamawiający wyznaczył termin składania ofert do 16 czerwca. Głównym kryterium wyboru oferty będzie cena (70 proc.). Miasto oceni jednak także zadeklarowany czas realizacji zamówienia (10 proc.), oferowane czasy reakcji i usunięcia błędów (12 proc.), liczba zapowiadanych spotów reklamowych (4 proc.) oraz planowany zasięg spotów reklamowych (4 proc.). Na realizację zamówienia przewidziano 105 miesięcy. Miasto daje siebie możliwość skorzystania z opcji w przeciągu 141 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Na realizację dodatkowego zakresu wykonawca będzie miał 36 miesięcy z wyłączeniem prac rozwojowych.